Noordelijk Waterkamp (Nowaka)

Nowaka is bedoeld voor Zeeverkenners, Wilde Vaart en Loodsen. Het begint elk jaar de woensdag voor hemelvaart. Vanaf de Beverhoeve sleept m.s. Zulthe de door Zeeverkenners bemande boten richting het kampterrein. Meestal is dit op het Zuidlaardermeer of het Paterswoldsemeer. Het kamp, met elk jaar een ander thema, duurt vijf dagen. Op Nowaka kunnen de bakken zich kwalificeren voor de landelijke zeilwedstrijden in Zeewolde. (LSZW)

Noordelijk Pinksterkamp (NPK)

Een kamp voor ongeveer alle speltakken (leeftijdscategirieën) die Scouting rijk is. Dolfijnen gaan ieder jaar de zaterdag voor pinksteren naar de Marnewaard om samen met andere leeftijdsgenootjes drie dagen leuke activiteiten te doen. Deze zijn elk jaar in een ander thema gegoten.

Zomerkampen (Zoka)

Dolfijnen gaan de eerste vijf werkdagen van de zomervakantie kamperen ergens in Nederland. Zeeverkenners gaan de eerste tien dagen van zomervakantie met moederschip m.s. Jacoba II naar Friesland. De Wilde Vaart bepalen met elkaar de plaats en een goed moment.

Nationaal Waterkamp (Nawaka)

Eens in de vier jaar wordt dit kamp ergens in Nederland gehouden. De laatste keer (2022) was in Zeewolde. Watergroepen uit de Nederland en daarbuiten, waaronder onze Zeeverkenners en Wildevaarders, komen met hun boten naar dit grootse kamp toe.

Noordelijke Hikewedstrijden (NHW)

Het eerste weekend van de herfstvakantie vindt ergens in een van de noordelijke provincies dit kamp plaats. Met rugzak en primusbrandertje lopen Zeeverkenners en Wildevaarders in koppel of troppel een hike op eigen niveau. Voor de beginners is er de A-hike (zonder rugzak) en voor de Wilde Vaart is er bijvoorbeeld de zwerfhike.

Poolkamp (Poolkamp)

Vergelijkbaar met NHW alleen wordt het gehouden tijdens het eerste weekend van de kerstvakantie (in geval van samenvallen met een kerstdag is het een weekend eerder) en dus een stuk kouder voor onze Zeeverkenners en Wildevaarders.

(Gezamelijk) Herfstkamp

De laatste jaren heeft de leiding en Wilde Vaart het op zich genomen om een gezamelijk herfstkamp te organiseren. De locatie en programma verschilt per jaar.

Van oudsher was er een herfstkamp voor de dolfijnen. Er werd tijdens dit kamp voor Dolfijnen gestreden om de titel “Meesterkok”. Het wordt gehouden tijdens de herfstvakantie van donderdag tot en met zaterdag bij het gebouw. De kinderen nemen ook altijd een fiets mee (het liefst met een grote fietstas), want ze moeten boodschappen doen voor hun eigen te koken diner.

Proefkamp

Dolfijnen oefenen een vrijdag- op zaterdag nachtje in het kamperen voor NPK op het beverveld in Lettelbert.

Kaderkamp

Voor het kader van de Zeeverkenners is er ergens in het jaar een kamp van zaterdagmiddag op zondagmorgen. In het kaderkamp ligt de focus op de onderlinge samenwerking en verantwoordelijkheden van het kader.